Jul-firande

Årets jul firade vi, jag och min hustru, Gun, hos vår äldste son, Staffan som bor i ett mindre sam-hälle strax norr om Örebro. Kött-varorna på jul-bordet var förstås av första kvalitét, då Staffan (som arbetar som styck-mästare på Lithells) gick ut klassen som kurs-etta. Hans hustru Lucky, som ur-sprungligen kommer från Thailand, bidrog med diverse exotiska rätter, vilka jag själv inte smakade, med tanke på min känsliga mage. Dessutom tycker jag att det klassiska svenska jul-bordet är fullt till-räckligt. (Doppe-spad, sylta, grön-kål, revbens-spjäll, gubb-röra, Janssons frestelse och sill är enligt min mening de viktigaste ingredienserna för ett lyckat jul-bord.)

I jul-klapp fick jag en digital kamera, som mina barn-barn köpte när familjen var i Thailand på höst-lovet. Den verkar fin, men har väldigt små knappar. Jag hoppas kunna lära mig handha den inom det snaraste och kanske publicera en och annan bild här på Bloggen.

Jul-aftonen avslutades traditions-enligt med midnatts-mässa. Till min glädje följde även Staffans fru med, trots att hon är muslim.

God fortsättning till er alla!
//S-O


Kommentarer
Postat av: Gottfidsson

Håhå, det låter trefvligt det där, även om en muslim, som ju aldrig till fullo kan förstå det stora i ett riktigt genom-fört Svenskt jul-firande, skulle kunna, med sin blotta värvaro, dra ned stämningen en smula. Men jag litar på Staffans omdöme, och då hon följde med till kyrkan är hon säkert möjlig att omvända till riktiga (Svenska) seder och bruk. Jag ser äfven mycket fram emot att se bilderna från den där kameran du nämner.

Själf har jag varit lite krasslig under julen, och då jag inte längre har kontakt med några släktingar (du känner kanske till den där o-lustiga historien), så har jag använt julen till vila och rekreation. Nu är jag dock helt åter-ställd, yrseln och mun-torrheten har gått över och hjärtat slår i takt igen. God fort-sättning.

2008-12-28 @ 17:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0