Sjöslag i bad-huset

En gång i veckan, vanligt-vis tisdagar, besöker jag, på min hus-läkares, dr Stefansson, inrådan den kommunala sim-hallen. Jag finner simning vara en utsökt motions- och rekreationsform, men besöken vid sim-hallen kan tyvärr inte sägas vara helt besvärs-fria.

Det verkar som övriga besökande, speciellt damer i min egen ålder, totalt ignorerar de tydliga och själv-klara ordnings-regler som finns vid motions-simning. Det simmas åt höger och vänster och ingen hänsyn tas när man håller ett snabbare tempo än framför-varande och vill simma om. De flesta av "tanterna" verkar betrakta det hela som ett kaffe-rep och simmar runt och skvallrar med varandra. Vill de ägna sig år slikt så anser jag att det gör sig bäst i bastun efteråt. Själva bassängen bör vara för-behållen oss som faktiskt vill motionera! Jag har vi ett flertal till-fällen gjort bad-vakterna uppmärksamma på problemet, men de verkar inte vilja ta tag i det. Det är synd att en annars så fin in-rättning skall dras med problem av detta slag.

Ett annat problem är när ungdomarna tar över hallen. Då hoppas, gapas och plaskas det. Ofta springer de dessutom i bassängen utan att först ha tagit en veder-börlig dusch. (Jag har råkat ut för dessa några gånger, men numer har jag lärt mig deras tider och kan på så vis undvika dem.) Ofta finns en gymnastik-lärare när-varande, men denna verkar inte föra någon respekt med sig och begagnar sig i princip aldrig av sin vissel-pipa. Ytterligare ett tecken på skolans bristande disciplin!

Mitt förslag är att man anställer bad-vakter från t.ex. ABAB, Securitas, eller andra företag där man är van att handskas med miss-anpassade individer. Ett alternativ kan vara fri-ställda militärer, vilka det torde finnas gott om i denna tid av total ned-rustning. Då skulle veder-börlig ordning snabbt kunna åter-upprättas.


/Sven-Ove

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0