Rädda 50-öringen!

Riks-bankens senaste påfund är att av-skaffa 50-öringen. Jag tycker att de borde ägna sig åt att stävja den ekonomiska krisen istället för att hålla på med små-mynt!

Förvisso kan jag till-stå att 50-öringen inte längre duger mycket till, vare sig i parkerings-automater eller i stationernas förvarings-skåp . Tydligen anser man att detta är nog för att låta detta gyllene mynt gå samma öde till mötes som senast 5- och 25-öringarna gjorde.
Icke desto mindre skulle ett avskaffande av 50-öringen kunna få negativ ekonomisk betydelse för oss konsumenter, inte minst för pensionärerna, den nu-förtiden hårdast beskattade befolknings-gruppen. Öres-avrundningen kommer med all säker-het slå mot konsumnterna. Det gamla talesättet "många bäckar små" blir här aktuellt. (Detta var ju precis vad som hände 1985 då 5- och 25-öringarna försvann!).
Avskaffandet av 50-öringen, mitt i en ekonomisk kris som denna, utan några som helst planer på kompensation till ut-satta grupper är något som måste bekämpas!

//S-O

Kommentarer
Postat av: L.E.Gottfridsson

Jag befinner mig, som oftast, helt å din sida. <men jag får lov att skjuta in att du helt verkar ha glömt 10-öringen och alla dess förtjänster. Nämnda mynt var, vid sidan av 2-öringen, som jag redan tidigt var en stor förespråkare av, ett av de bästa betalningsmedel vi haft. Det är av största vikt att vi enar massorna (Kretin och Pletin) i denna fråga, som faktiskt rör allas vår välfärd.

2008-12-21 @ 02:51:10
Postat av: Sven-Ove

Givetvis instämmer jag bäste L.E. I min skrivar-iver förbi-såg jag att ta upp 10-öringen. Slarvigt av mig och helt korrekt av dig att påpeka detta!

Givetvis borde alla ören finnas i verkligheten och inte bara för att förvirra folk och få dem att tro att de handlar billigare än de i själva verket gör. Alternativt kan man tänka sig förbud mot priser som inte är av-rundade redan från början.



God Jul!

//S-O

2008-12-21 @ 19:29:28
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: L.E.Gottfridsson

Jag tror att förbud nästan all-tid är rätt väg att gå.

2008-12-22 @ 19:17:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0