Otillräckliga geografi-kunskaper

SVT:s nya frågesport-program "Vem vet mest" erbjuder god och allmän-bildande underhållining enligt min mening. Speciellt välkommet är programmet med tanke på att TV4 sedan en tid slutat sända Jeopardy. (Det är förstås inte i klass med "Super-svarana", men sådan TV görs inte längre!)

I programledaren Rickard Olsson har SVT gjort ett riktigt kap. Han är rapp och saklig och bevisade dessutom i säsongs-starten av "På Spåret" att han själv besitter en icke oäven allmän-bildng. De tävlande  representerar på ett förtjänst-fullt sätt hela ålders-skalan och man slipper den annars så vanligt förekommande ungdoms-fixeringen i tele-visionen.

Vad som retar upp mig är dock de yngre tävlandes o-tillräckliga geografi-kunskaper. I förra veckan t.ex. var det ett ungt fruntimmer som trodde att Härnösand ligger i Medelpad och en lika-ledes ung man som inte hade en aning om att Åmål är Dalslands enda stad, utan svarade MORA! Horribelt!

Visst får denna o-kunskap skyllas på det allt mer förflackade skol-systemet med sin flum-pedagogik och elev-demokrati, men att dessa personer ens får ställa upp i dylika tävlingar är förvånansvärt. Sker det inga för-kontroller av de tävlande?

Kommentarer
Postat av: Bertil Karlsson

Jag håller med Dig. Bedrövliga kunskaper har de, ungdomarna!



Jag tycker dock att TV-världen får skylla sig själva till viss mån. Vad är det man har erbjudit folk i alla tider? Inte är det bildning, inte! Trams är vad det är och har varit sedan Lennart Hylands tid! Nu finns det de som försvarar Hyland men jag tycker att han med sitt tramsande i sina Hörnor lade grunden för förfallet. Sport kunde han referera i radio men när han tog in dessa långhåriga slynglar med sina skräniga elgitarrer för ungdomen att gapa över på bästa sändningstid i televisionen, då började det gå utför. God bildning kan man inte bara få tillbaka NU, 40 år efteråt även om Ingvar Oldsberg gör sitt bästa.



I programmet "På Spåret" tycker jag att man skulle koncentrera sig på Sverige i första hand. Igår var det många bra frågor om Trollhättan, men sedan gick man äver till Hanoi och Viet-Nam. Vad ska vi i Sverige behöva veta om vad de har för sig på andra sidan jordklotet? Och risplantan fick vi lära oss hur den ser ut. Varför då? I Sverige äter vi potatis och sås!





2008-12-06 @ 16:22:27
Postat av: bernt

Mat och potatis! Det är riktigt!

2008-12-06 @ 20:14:34
Postat av: Sven-Ove

Ja jag instämmer i det mesta förstås, även om jag måste till-stå att jag blivit bjuden ris av mina barn-barn. Någon slags kladdigt och smaklös sort som de kallar "Bas-mati". (Själv är jag tacksam att jag inte har min basmat-i ris.)



Jag delar inte heller dina åsikter om Hyland, jag tycker att han även var en god och kreativ programledare. Jag hade dessutom för-månen att se honom hålla ett valborgs-mässoaftonstal i Tranås 1987 om jag inte minns fel, och det klarade han galant!







//S-O

2008-12-06 @ 23:43:51
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: ville

Ja du ännu ett utryck som får oss unga att se helt blåsta ut. Ett program som på spåret skulle läggas ner om man inte tog in folk som är kända. Jag tror inte mycket folk nämligen skulle se programet utan de profiler som är med. Jag tror heller inte att de skulle vara kul om man tog in massa proffesorer. Sen är de så att jag undrar hur många som orkar lägga energi på våra landskap/ annat liknande när du kan slå upp de i en kartbok och få reda på vart du ska.

2009-01-24 @ 21:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0