Måltids-drycker

Läsk-drickandet sprider sig som en far-sot i världen, speciellt bland våra ungdomar. Det är ju allom väl-bekant att slentrian-mässigt läsk-drickande är onyttigt, för att inte säga skadligt och dessutom dyrt. En enda burk läsk innehåller upp till 45 bitar socker enligt källor! Dessa socker-bomber sätter ungdomarna i sig i tid och o-tid. Även som måltids-dryck. Jag har också hört att man säljer "läskeblask" i skolorna, vilket jag anser vara förfärande!

När jag var ung drack vi ungar alltid mjölk till maten. Så gjorde även mor, medan far för det mesta in-mudigade svag-dricka. Saft-kobbel, socker-dricka och Champis dracks ENDAST vid högtidliga till-fällen, såsom midsommar och födelse-dagar. Detta är en tradition jag själv håller hårt vid, och som jag även över-fört till mina barn. På vardagarna dricker jag alltid standard-mjölk till måltiderna. (På helgerna kan det dock hända att jag tar en pilsner, om jag inte ska ut och köra bil i det närmsta.) Min hustru Gun däremot, dricker ofta vischy-vatten, eftersom hon, enligt vår hus-läkare, dr Stefansson, har en släng av mjölk-mage. Det går dock att in-handla förhållande-vis billigt om man köper det back-vis i minut-handeln!

Det är det hög tid för skola och föräldrar att införa läsk-förbud, åtminstone på vardagar, och att tydligt visa på den gamla hederliga, svenska, mjölkens alla såväl näringsmässiga som etiska fördelar.


Kommentarer
Postat av: Hilda Svensson

Hej Sven-Ove. Du har rätt som vanligt, men jag skulle, som gammal (nåja, nypensinerad) husmor vilja hävda att om fru Gun dricker vichy/soda-vatten daglig-dags vore partihandeln att föredra rent pris-mässigt.

2008-11-11 @ 12:08:38
Postat av: Jerker

Kunde man hävda att dom handlar parti i minut? Eller ev. minut i parti?

2008-11-12 @ 17:19:16
Postat av: L-E Gottfridsson

Nog med skämtandet. Jag vet nog vem du är. Har du tid med ord-lekar och trams så har du tid att arbeta också. Basta!

2008-11-12 @ 20:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0