Kredit-kort

Allt oftare får jag brev från Jordbruks-kassan (numer "Sweden Bank"), där man erbjuder mig att skaffa kredit- och betalkort. Jag har redan vid kontakt med min personliga bank-man förklarat mina åsikter om detta påfund, så det förvånar mig ytterligt att banken bemödar sig att fortfarande försöka värva mig som kredit-korts-kund. Kredit-kort är i sanning en säker skuld-fälla i vilken ungdomar och mindre nog-räknade småbarns-föräldrar lätt fastnar!

Sedan tidigt åttiotal har jag dock ett Bankomat-kort, vilket dock måste ses mot en praktisk bak-grund, då bankernas öppet-tider dramatiskt försämrats de senaste år-tiondena. Men kredit- och betalkort, för vilka man dessutom erlägger höga avgifter årligen, leder bara till fördärv!

Vad jag där-emot tidigt anammade var bruket av s.k. Casch-kort. Ett kort där man på elektronisk väg kunde "sätta in" midre summor för att använda som betalning, t.ex. under stads-rundturer under buss-semestern, på marknader och vid andra till-fällen då man ogärna tar med sig hela sin börs p.g.a. stöldrisk och stora folk-massor. Tyvärr lades Casch-systemet i träda efter en kort tid, enligt min bank-man p.g.a. bristande lönsamhet. Nog tycker jag allt att bankerna som tjänar miljarder på räntor varje dag, borde kunna tillhanda-hålla denna tjänst som gör vanliga konsumenters vardag både enklare och säkrare. Fy skäms, var finns er service-anda?

/Sven-Ove


Kommentarer
Postat av: Bertil Karlsson

Jag tar inte i sådana där plastkort med tång! Djävulens påfund är vad det är! Fast om du tycker att det är bra så får jag väl tro på det. Det där Cash.kortet måste ju ha varit bra om du säger så för du brukar ju inte vara lättlurad. Gick dom i konkurs så är det väl för att de var för ärliga för så är det. Det är de ärliga som går under! Ett tjyv-och rackarsamhälle är det vad det är som vi lever i!

2008-11-12 @ 15:30:19
Postat av: L-E Gottfridsson

Jag tycker att nu är tiden inne att visa att vi har förtroende för våra banker, precis som för försvaret, JAS-projektet och innerstads-saneringarna. Vanligt små-folk ska här inte lägga sin näsa i blöt, och skandera vulgära åsikter om saker vi icke begripa. Ränte-systemet är, precis som kapitalismen i stort, ett sätt att ge oss vanliga människor en chans att tjäna pengar på sparande och flit. Naturligt-vis måste dom pengar vi tjänar, liksom dom som driver bank-väsendet komma från oss själva. Allt annat är orimligt. Jag hoppas att ni inte tar illa upp av dessa väl-menande, tillrätta-visande ord. Jag är ju faktiskt den högst utbildade i detta sällskap.

2008-11-12 @ 17:29:29
Postat av: Gunnar Odensson

Det enda jag äger i den vägen är ett körkort, ett patientkort och ett på min ungdomskärlek Brita. Så länge man kan betala sina räkningar och köpa sin mat och bensin över disk tänker jag fortsätta med det. Jag tänker aldrig gå på att vanliga pengar kan förvandlas till "trolleri-pengar" och sedan dyka upp någon annan stans. Det är ju bara skit med datamaskinerna och om jag ska ha mina pengar i dom får de nog se till att alla fungerar först.

2008-11-12 @ 18:00:47
Postat av: Anonym

2008-11-12 @ 18:47:37
Postat av: Bertil Karlsson

L-E Gottfridsson, ta nu inte illa upp men tiderna är inte som förr och visst har du ålderns rätt att tilrättavisa oss "ungdomar," men nu för tiden är det så mycket orättvisa i bankvärlden så du ska inte tro på dessa finansvalpar. Redan Kjell-Olof Feldt varnade ju för dem! Med all respekt för din ålder så är det inte så lätt att följa med i alla svängar, inte ens för oss yngre, då måste vi ändå tänka på att du trots allt har några år till på nacken som har sprungit från dig. Detta säger jag inte för att förringa din visdom, tvärtom.



Däremot håller jag fullständigt med om din syn på försvaret!

2008-11-12 @ 18:53:18
Postat av: L-E Gottfridsson

Jag vill minnas att jag aldrig sänkte ditt D i svenska, Bertil. Men min nacke har inte sprungit ifrån mej.

Roligt att du har sunda åsikter i andra frågor. Tänk, att ett tag i din ungdom var jag rädd att du var en sådan där kommunist, som det var populärt att kalla sej i vissa kretsar. Hade det varit som nu för tiden, att värn-plikten varit något man skojar bort kunde det gått illa för både dig och många andra innerst inne fina ungdomar, som liksom var en liten smula "på glid" om ut-trycket til-låts.

2008-11-12 @ 20:11:39
Postat av: Sven-Ove

Bäste Ludvig! Du hade så rätt när du påpekade att rekryten skulle göra karlar av oss! Speciellt nyttig tror jag den var för Bertil. Precis som du låter antyda var han faktiskt på väg ut i "periferin" ett tag i sin ungdom. Det berodde med all säkerhet på att hans moder hade problem med nerverna och blev hospitaliserad i Vadstena under en kortare period. Militär-tjänstgöringen fick dock in honom på rätt spår igen! Och när vi väl ryckte ut var hans moder, mycket tack vare de ny psyko-farmaka som fram-ställdes på femtitalet, "på benen" igen. (Hon levde sedemera ett rikt liv utan återfall av nerv-sjukdom)

2008-11-12 @ 21:42:39
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Bertil Karlsson

Nu tycker jag att vi lämnar salig mor i fred! Jag tog inte kontakt med Dig Sven-Ove för att bli förolämpad! Jag tycker att vi håller den här diskussionen i nutid och på saklig nivå, det som har varit det har varit. Det lägger vi bakom oss.



Nog skulle jag kunna tala om din egen mor och drängen Kvist-Olle, som det så mycket pratades om i byn eller dig, Gunnar Oresson och din gamla flamma Britta, som visst inte bara var din... L-E Gottfridssons gamla beryktade nazistsympatier skulle också kunna dras upp till ytan och den där Josefsson i televisionen skulle nog få sig ett helt program om vår gamle lärare!



Men nej, pojkar, så lågt sjunker jag inte! Så om ni bara låter salig mor vara i fred så ska jag också glömma det som en gång varit. Inte ska vi hålla på och träta på gamla dar!

2008-11-14 @ 11:28:59
Postat av: Sven-Ove

Bäste Bertil!



Jag ber så mycket om ursäkt. Jag är fast övertygad om att jag skrev ett privat e-brev till Ludvig, men på något vis hamnade det här till allmän beskådan istället. Kanske har det något med all denna tre g och vad det heter som går luft-vägen och stökar till bland våra dokument? Jag har kontaktat blogg-leverantören och hoppas de kan åtgärda detta på något vis.



Låt oss gräva ned strids-yxan! Ett misstag häder så lätt!



Vänligen



/Sven-Ove

2008-11-14 @ 15:15:11
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Bertil Karlsson

Nog godtar jag din ursäkt alltid. Och som jag sade, inte ska vi träta på gamla dar. Nä, nu gör vi revolutiton och reformerar bankväsendet istället! Nog ska väl ett gäng sega gubbar som har gått genom både Gottfridssons och kompanichef Johanssons hårda skolor klara av det!

2008-11-14 @ 19:37:10
Postat av: L-E G.

Sven-Ove.

När du talar med vad du kallar "blogg-leverantören" (jag trodde det var du, men in-ser att du nog menar ansvarig för den här "siten".), tror du att du kan få bort Bertils lite agiterade svar också? Okay för det där om Oredsson och Britta, men det gick lite överstyr ang. "Kvist-Olle". Och för egen del är det här med politiken lite känsligt...Klart är att jag är en man som står för mina åsikter, men man behöver kanske inte dra fram allt gammalt.

F.ö. blir jag lite tvek-sam när Bertil börjar prata om revolution. Han är väl inte kommunist ändå? Eller börjar han vara lite gaggig?



PS.Det här blir väl ett privat elektronisk-post-meddelande nu? DS.

2008-11-14 @ 19:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0