Ytterligare bekanta

Med den största glädje noterar jag att även min gamle folk-skollärare L-E Gottfridsson hittat min blogg. Han var en viktig före-bild för mig i ungdoms-åren, och trots att han är till åren kommen (97 fyllda detta år!) är jag inte förvånad att även han begagnar sig av detta nya med inter-net, då Ludvig alltid varit en framsynt människa vad gäller tekniska land-vinningar. Exempelvis var han den förste i Sverige att använda elektroniska räkne-dosor i sin undervisning och övergav redan 1969 de då gängse hand-vevade multiplikations- och divisionsmaskinerna. (Han har senare blivit en känd förespråkare för omvänd polsk notation, med allt vad det innebär av förenklad in-matning).

Ludvig var en sträng men rätt-vis ledsagare av oss folk-skole-elever och har alltid varit en förebild för mig, såväl bildnings-mässigt som levnads-mässigt. En man med sunda värderingar och sunda vanor, som förtjänar allas vår repekt!

Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Tack för dom fina orden, Sven-Ove. Roligt att höra att du minns den Polska notationen, som ju alltid är att föredra (vem vill hålla på och krångla med parenteser?). Jag tror aldrig Bertil fick nån rätsida på den, men hans talanger låg kanske mer på den praktiska sidan, han hade aldrig läshuvud, som du själv. Även om jag, som du påpekar, var tidig med elektroniska räknedosor, vill jag påminna om, att det mest exakta resultatet får man alltid med räknestickan.

2008-11-11 @ 12:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0