Digital-TV 1/10

2008-10-01

Det är nu snart två år sedan man släckte ner det gamla fina och fullt fungerande TV-nätet. Istället sänder man numera digitalt. Ni som alltid bott i lägenhet har kanske inte märkt av detta, men jag och min fru Gun, som till för åtta månader sedan bodde i egna-hemsvilla, blev, som så många andra, tvingade att skaffa en digital-apparat till den tidigare fullt fungerande TV:n.

I Expert-affären var man inte sen att påpeka digitala tv:ns många fördelar, såsom bättre bild och ljud. Väl hemma fick jag ringa flera av mina barn-barn innan någon av dem hade tid att hjälpa till att koppla in eländet. När allt sedan var klart såg Gun och jag fram emot att åtminstone få en fin tv-upplevelse, det skulle vara repris på nyårskrönikan i "Landet Runt" den kvällen minns jag... Men när vi väl bullat upp med kakor och en tv-kanna kokkaffe och i spänd förväntan slog igång apparaturen hände precis ingenting. Jag ringde då några samtal till till mina barn-barn och efter många om och men (och en kvart försenade) fick vi i alla fall igång det hela. Döm om vår förvåning när det efter bara 10 minuter blev ett puzzel av hela TV-bilden och ljudet försvann. Jag blev så arg att min hustru bad mig tänka på blod-trycket. Dessa puzzel-bitar har sedan återkommit då och då och ibland har ljudet försvunnit.

Givetvis har jag ringt både återförsäljaren och tillverkaren av digital-tv-boxen men de säger bara att det är sådant man får acceptera och att det beror på atomosfäriska störningar. Bah! Förut fick man åtminstone ett meddelande på skärmen om atmosfärsika störningar och tillfälligt avbrott. Men detta tycks inte digital-tv:n klara av. Inte heller repris r:et i hörnet på fotbollsmatcher tycks ha följt med! Och inte tycker jag att bilden är nåt vidare heller. Nej, ge oss tillbaka vår fina gamla TV istället. Man kan ju undra varför inget politiskt parti driver denna fråga, men förmodligen är de väl "köpta" av TV-industrin, som bara vill sälja p oss en massa onödiga apparater, hela bunten.

Tur att vi sålde villan och inte behöver bekymra oss om sådana dumheter längre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0