Lövfällning

Om hösten skimrar stadens parker av löv i allehanda varma färgtoner. För en pensionär är det en fröjd att spatsera längs gator och torg en solig förmiddag och njuta av detta naturens skådespel. Detta är precis vad jag ägnade mig åt i förmiddags. Jag kunde dock under min promenad inte låta bli att lägga märke till de enorma mängder löv och allehanda trädgårdsavfall som låg utspridda i stads-parken. Som tidigare hemmans-ägare vinnlade jag mig alltid om, att med min hustru Guns hjälp, hålla löv-mängderna i trädgården på en så låg nivå som möjligt. Det är väl inte mer än rimligt att man kan ställa samma krav på kommunen? Det är både osnyggt, ohygieniskt och rent av farligt att låta drivor av löv bli liggandes på gräsmattorna. Möss och allehanda skadedjur kan begagna dessa löv-högar för att sprida olika farsoter via sina exkrementer och den stackare som vågar sig ut på gräsmattor och grusgångar löper stor risk att halka och i värsta fall bryta lårbenshalsen.

Så fort jag kom hem kontaktade jag park-förvaltningen. De var dock omöjliga att nå via telefon, så jag skickade helt sonika en sk e-post. När jag senare under eftermiddagen passerade parken i min bil stod där en kommunal arbetare och blåste bort löv. Det var snabbt jobbat måste jag tillstå! Man får hoppas att de också ämnar föra bort löven och inte bara blåsa upp dem i ännu större högar...

/Sven-Ove


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0