Kungligt bröllop 2

Kunga-barnen är minsann inga barn längre! Nu ämnar alltså även prinsessan Madeleine knyta hymens band och har fått så-väl Regeringens som Konungens välsignelse. Jag har tidigare ställt mig något tvek-sam till den kommande "gymnastik-prinsen", Daniel, men kanske kan tveksamheterna om vad han kommer föra in i det rojalistiska boet ut-jämnas av prinsessan Madeleines val av partner. Jonas Bergström är förvisso varken kunglig eller adlig, men upp-vuxen i Djursholm och en mycket fram-stående jurist! Prins kommer han inte att bli, men väl hertig. Jag är säker på att han kommer axla denna roll på ett ytterst förtjänst-fullt sätt!



//S-O

Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Nåja, nu tro jag att du ropa hej allt-emedan du skjuta björnen i säcken, Sven-Ove. Visst är det å sin plats att vara för-siktigt optimistisk, men vi bör nog icke utan hvidare god-taga en person m. så tvifvel-aktig bak-grund som denne herre. Efter bröllopet kunna vi dock andas ut, då vi säkert hveta, att han höra till en familj, som tvifvels-utan äro fin nog.

2009-08-27 @ 23:59:59
Postat av: Sven-Ove

Jag måste till-stå att jag skaffat mig en ganska diger information om Jonas genom min hustrus, Gun, vecko-tidningar och allt pekar på att han kommer bli en utmärkt hertig!

2009-08-29 @ 23:27:26
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Nå, då-så. Men, som sagts, e. bröllopet hveta vi ju, att han höra till en fin familj, så det ska väl gå bra.

2009-08-31 @ 11:47:20
Postat av: Mathias

Sluta upp att dela "sammansatta" ord med "-".



Det ser lika illa ut som en särskrivning...



Man kanske gjorde så när du gick i skolan, men det är 2009...

2009-09-08 @ 22:01:53
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Det är jag, i egen-skap af folkskole-lärare som lärat Sven-Ove att dela upp krångliga ord med binde-streck, men nog-grant akta sig att sär-skrifva, samt att öfver-använda citations-tecken, hvilket är det absolut fulaste tecknet i Svenska språket. Du använde dessa tecken rätt å ett ställe i din text, men fel å det andra. Kunna du gissa hvilket som är hvilket? Af mig hade du ändock fått ett Ab i rätt-skrifvning, emedan du är vaken, hafva som idé att skrifva rätt, äfven om det icke alltid lyckas, samt att det faktum att du hveta, hvilket år vi skrifva i år göra att jag tro, att du ligga lite något öfver medel-begåfvningen i din års-kull.

2009-09-09 @ 19:35:53
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jag kunna också till-lägga att ett ord som till-lägga se tokigt ut för-utan binde-strecket, då det blifva trenne l efter varandra. Äfven-så när man skrifva ordet talkanal, kunna det bli fel. Någon kunna ju tro, att man tala om radion's program ett.

2009-09-09 @ 19:49:10
Postat av: Sven-Ove

Bäste Mattias!

Pro primo; innehåll före form! Pro segundo; jag var läs- och skrivkunnig för-modligen långt innan ens dina föräldrar var på-tänkta! Summa sumarum; jag väljer att bort-se från din kommentar. Kom gärna till-baka när du blivit torr bakom öronen!

2009-09-10 @ 11:05:22
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Mathias

Ludvig Emanuel Gottfridsson:

"Det är jag, i egen-skap af folkskole-lärare som lärat Sven-Ove att dela upp krångliga ord med binde-streck"

Sven-Ove:

"jag var läs- och skrivkunnig för-modligen långt innan ens dina föräldrar var på-tänkta"

Mathias:

Bara det faktum att du tycker så många ord är krångliga och senare skriver att du är läs- och skrivkunnig kan jag bara tolka som att din läs/skriv-nivå är väldigt låg. Vilket betyg hade du gett dig själv?

Sven-Ove:

"jag väljer att bort-se från din kommentar"

Mathias:

Hade du bortsett från kommentaren så hade du inte kommenterat den alls.

2009-09-10 @ 20:34:26
Postat av: Sven-Ove

Mathias:



Nu gör du allt lite som Jehovas Vittnen och blandar ihop våra respektive in-lägg, såsom det passar dig!



Det är för övrigt möjligt att dagens flum-skola tillåter eleverna att betyg-sätta sig själva (det skulle inte förvåna mig det minsta!), men på min tid var det magistern/fröken som skötte den saken. Själv fick jag lilla a i slut-betyg av just LE Gottfridsson. Under min arbets-föra tid, vilken in-begrep daglig korrespondens med såväl kunder som leverantörer, var jag väl för-trogen med Post-verkets rekommendationer för formella brev och hade för detta mycket goda vits-ord. Vi hade dess-utom inte några data-maskiner på den tiden som stavade eller av-stavade per automatik.



Jag vill dess-utom påpeka att man skriver läs-/skrivsvårigheter och inte, som du skrivit läs/skriv-svårigheter. Där kan man verkligen tala om ett binde-streck som hamnat på fel ställe!



Jag upp-repar: kom gärna till-baka när du blivit torr bakom öronen (och lärt dig skriva korrekt)!



//S-O

2009-09-10 @ 23:48:48
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Sven-Ove. Du göra mig stolt. Jag öfver-låta nu denna argumentation helt åt dig. Du upp-hvisa en maka-lös förmåga att argumentera, och att helt sönder-dela din mot-ståndare's dito (om man nu kunna kalla dessa för argument). Jag ska under-söka, om det gå, att i efter-hand upp-gradera ditt a, till ett A.

2009-09-11 @ 09:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0