Dansbands-kampen

Om lördagarna brukar jag och min hustu, Gun, roa oss med att titta på Dansbands-kampen på Sveriges Television. Jag har för-visso inte mycket till övers för de s.k. pop-orkestrar som merendels upp-träder, inte heller för den lille sprätten Settman som är programledare, men till exempel Torgny Melins tycker jag är en trevlig orkester med goda musiker och fina sångare. Det hör inte heller till vardagen med levande musik på TV och för oss som kommit en bit upp i åren och inte längre orkar gå ut och lyssna på eller dansa till musik, innebär detta ett rimligt alternativ.

Diskussioner har uppstått kring de ersättningar (s.k. gascher) som ut-går till musikanterna, inte minst på Face-Bok (där även jag nu-förtiden har ett konto). Musikant-facket tycker tydligen det är skamligt att orkestrarna får ungefär 15kr/tim per medlem. Om det hade rört sig om ett riktigt jobb så hade jag hållit med. Där bör man åtminstone få en 50kr/tim. Nu handlar det dock om underhållning och man får hoppas att de inblandade har riktiga jobb att falla till-baka på och inte bara går på social-bidrag.

Vi har alla sett vad som hänt med de musikanter som tjänat stora pengar. De knarkar, spritar och lyx-konsumerar en kort tid, för att sedan totalt deka ner sig. Det är således samhällets ansvar att hålla nere lönerna för denna typ av "jobb", då artister i allmän-het är o-beräkneliga och beroende-benägna! De behöver helt enkelt ett riktigt jobb vid sidan om för att hålla sig ovan-för vatten-ytan! Det tycks mig som även sittande regering har insett detta och man får hoppas att deras insats för att hindra folk att försörja sig på liknande aktiviteter resulterar i ett i framtiden sundare musiker-släkte!



//S-O

Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jag hvilja nog ändå till-lägga att jag, å min tid å de Wermländske dans-banorne, inga-lunda hade tid till ngt. ytter-ligare arbete. Detta hvarade dess-utom innan jag skaffade mig min gedigna ut-bildning, och å den tiden stod inga arbeten att få för en o-utbildad. Men vi hvarade ju af ett annat slags virke å den tiden, och äfven om det kunnade blifva sena kvällar rörde vi aldrig starkt, och knarkotika hvarade ju icke upp-funnet då.

2009-12-06 @ 20:12:19
Postat av: Sven-Ove

Men så vill jag också minnas att ni fick betalt in natura med ister, djur-pälsar, rök-verk och annat var-på det rådde brist under dessa dyr-tider! Ingen plats för excesser således!

2010-01-18 @ 22:04:42
URL: http://svenove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0