SAAB

Det är beklämmande att se ett så fint företag som SAAB Automobil på gränsen till konkurs, men vad annat var att vänta när General Motors tog över? Jag och många med mig fruktade redan då den idag upp-kommna situationen. Amerikanarna har, naturligt nog, ingen känsla för Svensk kvalitet och tradition.

SAAB har alltid byggt gedigna vagnar (jag har själv ägt SAAB:ar av modellerna 92, 96 och 90 och min son, Staffan, äger för till-fället en modell 9-5, vilket är en mycket trevlig och komfortabel vagn, om än något i dyraste laget!), så det var väl tur att affären med sport-bilstllverkaren Koenigsegg gick i stöpet. Deras företags-kultur hade inte fungerat ihop med SAAB.

Jag tycker det är dags att svenska staten tar sitt ansvar och köper företaget! Statsägda bil-företag är ingen nyhet. VAZ, Skoda och inte minst Volkswagen är goda exempel på företag som klarade sig alldeles utmärkt innan de privatiserades! I mångt och mycket är jag överens med Alliansen i deras politik, men deras fäbless för att sälja ut gamla fina svenska företag, och o-viljan att inkorporera nya, lovande dito, förstår jag mig rakt inte på!



//S-O


SAAB 92h
Prototyp SAAB 92h, en hus-bilsvariant som tyvärr aldrig
blev särskilt vanlig på våra vägar, men väl vittnar om
framsynthet och kreativitet hos SAAB:s ingenjörer.


Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jo, den hus-vagnen gå icke af för hackor. Men vi få här icke för-glömma, att SAAB:arne äro framhjuls-drifvna, och således lifs-farlige att fram-föra i trafik. Vare sig min Kaiser, min Ford mod T, eller min Volvo PV, ha denna egen-het, å-hittad af Christer Glenning, och kunna där-för fram-föras å all-män väg, året runt. Forden ha dess-utom planet-växel, samt pedaler och reglage placerade där man först leta efter dem.

2009-12-08 @ 08:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0