Åter Åsa-Nisse

Nu skall Åsa-Nisse åter-uppstå på vita duken. Det är inte utan viss skepsis jag läser denna notis i den lokala tidningen.  Nisse själv skall tydligen spelas av Kjell Bergkvist, som ju vanligtvis före-kommer i s.k. deckare. Jag är tveksam till hans förmåga att axla John Elfströms mantel. Jag skall inte döma ut projektet innan hela roll-listan är klar, dock har jag svårt att se några nu aktiva skåde-spelare som med äran i behåll kan axla rollerna som Klabbarpar'n, Sjökvisten, Eulalia och Kristin!


Även denna gång kan jag bjuda på ett film-klipp! Det är från "Åsa-Nisse på hal is" (1954 - i vilken Brita Öhberg, som sede-mera skulle överta rollen som Eulalia från Helga Brofeldt, lanserades för första gången.)
I just detta klipp ser vi den unge Christer Falkenström, som ju var en stor stjärna i folk-parkerna under 50-talet, sjunga och spela på sin älskade cittra.




Kommentarer
Postat av: Bertil Karlsson

Nej, inte ska de få förstöra Åsa-Nisse, kan de inte lämna något i fred? Den ende sanne Nisse det är John Elfström, en lika duktig skådespelare som Artur Rolén som Klabbarpare.



Förutom det roliga med Åsa-Nisse får vi inte glömma vilket kulturarv dessa fina filmer numera har. Var annars kan du se hur fint vänstertrafiken flöt på sin tid? Något de kunde behållt, tänk så fint man såg ner i dikena! Det var även många fina artister som gästspelade i Åsa-Nisse filmerna. Den jag själv minns bäst var Åsa-Nisse på nya äventyr med den fine bandyspelande sångaren Gösta "Snoddas" Nordgren då han sjöng Fåglarna små. Även den fine tenorsångaren Bertil Boo medverkade i ett antal filmer.



Det här filmklippet tycker jag talar för sin tid. Visst sjunger han fint pojken, men nog var han bra fet som de så riktigt påpekar. Och även om dagens gullande dagisfröknar vill stoppa huvudet i sanden, så var det nog välment att varna ungdomen för en felaktig kosthållning, och när en så sympatisk folkhjälte som Klabbarparn gör det, då tog nog ungdomen till sig.



Christer Falkenström, som du säger att han hette, den unge grabben, vet någon hur det gick för honom senare? I det militära kan jag inte tänka mig att han blev annat än malaj vid skrivbordet om han inte började motionera i tonåren!

2009-02-10 @ 11:34:58
Postat av: Sven-Ove

Jag in-stämmer helt med dig Bertil vad gäller vänster-trafiken.



Jag vill också dra mig till minnes att Ludvig inte är helt för-tjust i filmatiseringarna av Åsa-Nisse. Åtminstone vet jag bestämt att han avrådde oss två Bertil, att gå på filmerna när de kom till Tjällmo biograf. Jag vill alltså i för-hand påpeka att jag inte vill provocera min gamle lärare med denna bloggning om Åsa-Nisse och hoppas Ludvig har över-seende med den-samma. Man kan helt tydligt se en vatten-delare generationerna emellan vad gäller åsikterna om dessa filmer.

2009-02-12 @ 22:39:35
URL: http://svenove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0