Ny mus-sort

Följande notis återfann jag på Svenska Dagbladets hemsida. Den är orda-grant av-skriven och publicerad i sin helhet här nedan:

Ny mus-sort hittad i Ödeshög
Östergötland 12 feb 21:46

"Det första fyndet i Sverige av brandmus, upptäcktes nyligen på Flensted potatisindustri utanför Ödeshög i Östergötland, skriver Corren. Musen har troligen kommit med en potatistransport från Danmark.

Att nya däggdjur tar sig in i Sverige är sällsynt. En anställd fångade musen som han tyckte såg annorlunda ut, och på torsdagen bekräftade experter från Naturhistoriska riksmuseet att det verkligen är en brandmus."

Möss, som vi all vet, sprider skabb, pest och snusk omkring sig. Det är skrämmande att man på detta sätt importerar o-hyra till vårt land. (Man kan också i högsta grad ifråga-sätta hygienen på landets livsmedels-industrier. Själv köper jag bara potatis från lokala handlare!)

Ett än problem är förstås frågon om var kontrollen över vad som passerar gränsen till Sverige finns. Tullen är ju i princip ned-lagd sedan vi gick med i EU; skade-djur, knark och kriminella element verkar florera fritt över gränserna. Det är en o-täck utveckling som ställer stora krav på våra svenska myndigheter, såväl jordbruksverk som polis och det sociala. Det är hög tid att våra politiker vaknar och tar tag i problemet.

Det enklaste vore förstås att ge Tull-verket fria tyglar att bygga upp sin verksamhet igen och införa rigida kontroller redan vid gränsen. Tör-hända stöter detta på problem p.g.a. EU, och då det verkar ut-siktslöst att förvänta sig ett ut-träde ur denna union inom det närmsta, måste förstås åt-gärder i första hand beröra de tidigare nämnda myndigheterna.

//S-O



Apodermus agrarius - Brandmus. Nyligen importerad o-hyra i den svenska faunan.
Apodermus agrarius - Brandmus
Nyligen importerad o-hyra från
vårt södra grann-land


Kommentarer
Postat av: Odd-Ivfan Ädelquist

Gränser är till för att hållas, precis som regler, lagar och förordningar. Det är min åsikt. Här i byn har vi rester i form av taggtråd och skyttevärn från fornstora dar då man visste hur gränser drogs. Ännu en gång vill jag poängtera fördelarna med en all-round-pesticid som diklordifenyltrikloretan. Borde nog kunna få den lilla gynnaren att sätta kurs mot söder igen.

2009-02-13 @ 23:54:18
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

En annan viktig sak, tycker jag, är att in-föra de gamla gränserna, där t.ex. det man nu kallar Små-land, var upp-delat i tolv stycken Konunga-dömen, med egna lagar, och det enda gemen-samt att ingen Djäfvul släpptes över bron. På den tiden rådde Ordning och Reda, Lag och Rätt!

2009-02-17 @ 18:46:02
Postat av: Sven-Ove

Ja DDT gjorde allt susen! Men tydligen hittade någon miljö-nisse någon negativ bi-verkning. Jag har dock fort-farande några laddningar kvar, vilka jag om-händertog då vi rensade ett förråd vid min f.d. arbets-plats på åttitalet och jag tvekar inte att använda dem så fort någon slags o-hyra ställer till problem!







//S-O

2009-02-18 @ 00:19:49
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Gebbe

Människan kan vara den värsta av o-hyror som framgår av inläggen här ovan.

Vad har väl en liten mus att sätta emot och försvara sig med.

Man skäms!

2009-02-20 @ 21:29:00
URL: http://www.gebbe
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Nej, du "Gebbe". Här tarvas en liten upp-friskning av minnet. Lärde han sig ingenting i skolan? En s.k. "länk" ska få dig att in-se vad dessa små kryp är kapabla till:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digerd%C3%B6den

Hädan-efter vill jag inte höra någon-ting negativt om maldom och andra DDT-preparat. Djur tycker jag i allmänhet bra om, men o-djuren måste hållas kort. Ska planeten och mänskligheten räddas kan vi inte till-låta oss några som helst hippie-fasoner. DDT upp-fanns inte för vi skulle föra en kamp på lika villkor mot anti-djuren. Men du gör för-visso rätt i att skämmas.

2009-02-21 @ 18:48:50
Postat av: Joel Hansson

Mja, det är ju knappast så att enda liten brandmus skulle ta död på hela mänskligheten. Finns det inte större problem här i världen?



Och seriöst, ni måste sluta skriva in bindestreck här och var i era inlägg, dels blir det jättekrångligt att läsa, dels är det grammatiskt åt helvete.



Instämmer för övrigt med Gebbe. Dock kanske inte så fanatiskt som denne. Men ja, det finns verkligare saker att oroa sig över och gnälla om. Och ingen ska behöva skämmas. Seså.

2009-02-24 @ 06:22:40
Postat av: Sven-Ove

Bäste Joel!



Jag välkomnar debatt här på min Blogg. Jag kan dock inte in-stämma i den lätt-het med vilken du tar in-förandet av ny fauna i vårt land. Vi behöver bara se till mördar-sniglarna och vild-svinen för att få exempel på främmande djur-arter som konkurrerat ut våra svenska dito och förorsakar alle-handa problem.



Att ta med lätt-het på att nya möss etablerar sig i landet före-faller dumdristigt. Ludvidgs länk här ovan kan ge en tanke-ställare!



Till yttermera visso har binde-streck inte det minsta med grammatik att göra, utan inter-punktering. Medelst binde-streck tydliggör man delarna i orden och gör texten mer lätt-läst. Så formade vi orden en gång i små-skolan och jag finner det vara det naturliga sättet att skriva. Låt gå för att vissa före-drar att samman-skriva orden, men låt oss åtminstone slippa sär-skrivningen som far som en löp-eld över vårt land!







//S-O

2009-02-24 @ 12:11:29
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Bra rutet, Sven-Ove. Nu blir en gammal folk-skole-lärare stolt över sin in-sats. Som lärare tänkte jag all-tid, att om jag klämmer åt ung-domen, så-som jag själf hafva åt-klämd blifvit, så kommer de (ex.v. du och Bertil) in sin tur att åt-klämma nästa generation bråk-makare, och på så vis upprätt-håller vi, i en sorts samarbete med tidigare, och kommande, generationer, ett system, nöd-vändigt för att hålla vett, sans, hut och annat nödvändigt på en rimlig niveau. Och kom inte och tala grammatik, eller det Svenska språkets upp-byggnad eller stafning med mig.

2009-02-24 @ 16:37:05
Postat av: Odd-Ivfan Ädelquist

Herrarne har gifwetvis mitt fulla stöd i spörsmålet. Det är viktigt att vi håller niveaun. Vi vill ju inte ha något nytt ortografiskt riks-tumult här i landet. Det är viktigt att vi äldre håller stånd mot de laesqe-drickande ungdomarne som verkar fullständigt respeqt-lösa inför regelverk beträffande stafning och grammatique.



/Odd-Ivfan

2009-02-24 @ 19:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0