"Konst"

En flick-snärta som läser till konst-när har låtsats vilja ta livet av sig, blivit transporterad till psyket, fast-spänd, drogad och om-händertagen. Enligt henne själv är detta en del av ett konstverk! Jag har då aldrig hört något liknande! Vad får de lära sig där på Konst-facket egentligen? Samtidigt måste detta också betraktas som ett stort hån mot alla de fina konst-närer genom tiderna som givit oss målningar och skulp-turer att njuta av. (Själv är jag mycket förtjust i Carl Larsson och har ett fler-tal gånger besökt hans vackra Sundborn, då min hustru, Gun, och jag varit på husvagns-semester i Dalarna.)

Det är inte första gången Konst-facket är i blås-väder och det enda rätta nu, vore att byta ut hela ledningen och även se över lärar-kollegiet. Min miss-tanke är att många subversiva element från sexti-talet på något sätt över-vintrat i denna instutition och nu-förtiden sprider vidare sina irr-läror om installationer och s.k. performance arts. Lärarna bör givetvis, i första hand, vara goda målare/skulptörer, samt ha en god estetisk smak! På detta vis kan vi förhoppnings-vis få fram en generation målare som är goda porträttörer och förstår att av-bilda saker så som de ser ut i verkligheten!



//S-O

Kommentarer
Postat av: Berti Karlsson

Där ser man vilken nytta våra skattepengar gör, dessa "konstnärer" vältrar sig i kriminalitet medan vården och omsorgen går på knäna.



Jag tycker som du att Carl Larsson, det var riktig konst. Fina tavlor som man ser vad de föreställer. En annan bortglömd konstnär tycker jag är Anders Zorn. Vid ett besök på Dala Regemente med hemvärnet tog vi en avstickare till Zorn-museet i Mora och då såg jag hur levande han kunde måla. Fruntimrena i hans tavlor var visserligen nakna, men det var inte det som man fäste sig vid, utan hur levande de såg ut. Då förstod jag att konst är ett hantverk och trots att fruntimrena såg ut som fruntimmer gör utan kläder är det långt från snusk.



För övrigt var de bilder vi hade i skåpen under vår beväringstid tämligen oskyldiga än de som dagens militärer har. Fast lite fantasi tycker jag vi kan unna våra gossar så länge de annars står upp för fosterlandet.

2009-01-30 @ 11:47:15
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Bra Bertil. Nu ser man att åren i folk-skola gjorde nytta ändå. Jag har ju flera gånger ut-tryckt min oro för att du var en av dom som skulle halka snett. Här ser man strålande exempel på vad jag försökte lära ut allt-emedan du helst ville palla äpplen och vad ni pojkar höll på med. Sunda värderingar och ett gott språk, i tal så väl som skrift, att ut-trycka dem med. Dess-utom allmän-bildning, du lyckades på kort stund räkna upp Svea Rikes alla betydande konst-närer.Tack äfven till dig S-O som en-träget fort-sätter hålla dig á-jour, och ävfen se till att världen gör det.

2009-01-30 @ 19:52:02
Postat av: Odd-Ivfan Ädelquist

Jag kan inte annat än hålla med herrarna.Hemma på herrgårn pryds väggarna av bl.a "Grindslanten" av August Malmström och "Gråtande pojken" av Bruno Amadio. Ner med skräpkulturen!

2009-02-01 @ 23:30:40
Postat av: Bertil Karlsson

Odd-Ivfans inlägg fick mig att tänka på en tavla som min hustru fick med sig från föräldrahemmet. Den föreställer ansiktet på en fiskare med sydväst på huvudet och en pipa i munnen. Har även sett tavlan hos ett par kamrater från hemvärnet, så antagligen är den vanligare än man tror. Tycker att den pryder köket på ett lugnande sätt.



Har någon annan sett en liknande tavla? Vem konstnären är vet jag dessvärre inte.



Men vad roligt det är att skriva så här över internätet. Vem kunde drömma om att man skulle bli "konstskribent" på gamla dar, och dessutom få beröm av sin gamla skollärare!

2009-02-02 @ 14:24:20
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Ja...Detta blir lite pinsamt, men det är ju jag som målade den taflan, med vår gode Odd-Ivan som förebild. Han hade ju skäpparkrans å den tiden. Men gör för Guds skull inte för stor sak af detta, vänner.

2009-02-17 @ 18:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0