Skid-sjuka

Det har varit mycket skriverier om skid-landslagets krasslighet å sistone. Kalla, Olofsson och Ferry, alla är de snuviga och måste ställa in viktiga tävlingar. Man undrar så smått vadpå detta kan bero! Jag tror det har med det myckna resandet att göra. Att fara och flänga över jord-klotet leder ju tvek-löst till att man ådrar sig alla möjliga bakterier och i fjärran kulturer finns ju inte samma renlig-het som vi har här hemma. Själva flygandet i sig bidrar säkert också, då det är dragigt på planen och bakterier forslas runt i fläktarna. Man kan också spekulera i huru-vida dagens atleter är av samma virke som går-dagens? Visst hade vi blivit förvånade om Mora-Nisse, Assar Rönnlund eller för den delen Gunde Svahn hade ställt in en tävling p.g.a. snuva?



//S-O

Kommentarer
Postat av: Bertil Karlsson

Ja inte är det samma virke i de här moderna åkarna som det var i Mora-Nisse och Assar Rönnlund inte, även Toini Gustavsson var ett riktigt rivjärn till fruntimmer.



Den här gången ska jag inte prata så mycket om rekryten, fast visst minns jag vinterövningarna då vi skidade ut i fält.



Nej, nog vore jag tokig om jag påstod att dagens toppidrottare är otränade, för resultaten som de presterar talar för sig. Sedan att Mora-Nisse och grabbarna var "amatörer", nog för att de kunde få en peng under bordet men visst hade de arbeten vid sidan om, något som dagens "hjältar" inte behöver bry sig om.



Men den här krassligeheten, där har jag en teori. Jag hörde nämligen i radion att Gunde Svan numera ansvarar för vallningen av skidorna, en stor vallningsbuss åker de runt med. Inga dåliga grejor där inte! Men sedan pratade han om den moderna skidvallan som tydligen är en hel vetenskap. Och all heder åt Gunde som idrottsman, men oss emellan, begriper han verkligen sig på det här med vetenskap? Nog för att han kunde leda Bingolotto efter Loket, men vetenskap? Jag tycker ju faktiskt att han verkar, oss emellan, lite dum i huvudet. Men det ska inte ta från honom hans idrottskarriär, somliga har läshuvud och somliga kan åka skidor och alla behövs vi i ett sansat fosterland.



Vad jag vill säga är, vet han Gunde Svan egentligen vad som finns i den här nya skidvallan? Det är ju kemister och professorer numera som forskar i sådant. Inga enkla skidåkare inte! Och så fosterländsk jag är, har jag aldrig velat att vi i Sverige ska hålla på med kemiska stridsmedel, för de där forskarna litar jag inte på. Atombomben kunde de låtit bli att uppfinna!



Det kan ju finnas vilka gifter som helst i den nya skidvallan! Och den i sin tur kan orsaka både allergi och nästäppa. Det är min teori. Där har du förklaringen till idrottsmännens och kvinnornas sjukdomar! Nu tror ni väl att jag har förlorat förståndet helt, men så mycket saker som orskar allergier som det finns i allt annat, t o m maten vi äter, varför skulle då skidvalla vara undantaget?

2009-01-09 @ 22:14:05
Postat av: Sven-Ove

Ja du Bertil, jag tror nog det kan finnas ett korn av sanning i din teori! Veten-skapen har förstås sina för-delar, men skid-valla kokar man lämpligast själv. Jag minns allt när vi skidade över Vikbo-landet under kapetn Johanssons befäl. Jag använder fort-farande hans recept på valla. (Nu var det förstås ett tag sedan det var någon snö att tala om, och med min iscias vet i tusan hur en skid-tur skulle ta sig ut...).



Lägg till detta den allmänna slapp-het och pjåskig-hety som präglar alla yngre i dagens sam-hälle. Det är klart att ett så vida spritt förhållnings-sätt inte ens undgår de virilaste atleter!



//S-O

2009-01-10 @ 00:52:29
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Pieter Posch

Vad är receptet på skid-vallan? Jag tänkte åka Vasaloppet i år, för att fira min 40-årsdag.

2009-01-10 @ 00:58:09
Postat av: Sven-Ove

Bäste Pieter!



Utan att vara en peti-meter vill jag påpeka att det heter "Vilket är receptet..."

Hursomhelst består vallan av en blandning av harts och tjära (givetvis från furu-träd) samt en nypa socker! Blandnings-förhållandet beror förstås på tempraturen, där andelen harts ökar vid lägre tempraturer.



Lycka till med Vasa-loppet. Jag åkte det själv 1968, i sam-band med min 30-årsdag, men tvingades bryta i Mångs-bodarna p.g.a. ett smärtsamt sen-drag!



//S-O

2009-01-10 @ 01:02:43
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: ades

Du måste tänka på att dagens atleter presterar så enormt mycket bättre än de av gårdagen; en liten snuva kan räcka för att de inte ska ha någon chans, och dessutom riskerar de isåfall att bli ännu mer sjuka inför nästa lopp och inte kunna träna under en längre period.

2009-02-05 @ 13:54:00
Postat av: Sven-Ove

Nej du "Ades", där håller jag inte med dig! Sverige har förmodligen redan sett sina bästa atleter. En av de sista riktigt stora, "Ingo", gick ju tyvärr ur tiden häromdagen. Där har du en riktig atlet. Den där Paul Roberto hade flugit som en vante i ringen om man ställt dem mot varandra!

//S-O

2009-02-05 @ 22:40:56
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jag vill nog hävda att Donald Dinnie var den sista riktige atleten och kraft-karlen. Visser-ligen ut-rikisk, men en riktig hejare på mång-kamp var han. För att nämna någon från vårt land (jag anser inte att norges själv-ständighet kan tas på all-var), och vår tid, vill jag fram-hålla Hans B. Skaset, som till ytter-mera visso inte klarade mång-kamp, utan höll sig till den lite mindre kräfvande fem-kampen. Han satte bland annat Norskt rekord i NM i Tingvoll i Nordmøre 1962. Frid över hans minne.

2009-02-08 @ 13:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0