Jag önskar...

Gott nytt till alla er läsare där ute i nätet! Såhär i början av ett nytt år ligger det nära till-hands med reflektioner kring det som varit och det som komma skall.

I denna bloggning vill jag dela med mig av några av mina visioner och önskningar kring det nya året.

Jag önskar...

1) att Riks-banken lämnar 50-öringen ifred och fokuserar på den finansiella krisen.

2) att Alliansens före-dömliga skatte-sänkningar börjar gälla även oss pensionärer.

3) att SVT tar sitt förnuft till-fånga och åter-inför Trafik-magasinet i Tablån. Åter-upprättelse också för Carl-Ingemar Perstad, som enligt min mening, är en av de främsta program-ledare detta land skådat på senare år. Trafik-magasinet står för konsument-upplysning av yppersta klass. (Tack vare deras test av Skoda på 70-talet, undvek jag att skaffa en dylik.)

4) att ordningen åter-ställes i våra läro-verk, medelst disciplin, betyg i upp-förande, mer gymnatik och geografi, skol-uniform, spearata goss- och flick-klasser fr.o.m. åk 4, samt ett antal andra åt-gärder.

5) att kommunen saltar, eller åtminstone grusar alla promenad-vägar så fort tempraturen når +/-0*C.

6) att bostads-rättsföreningen tätar fönstren i huset. Det är allom väl-bekant att drag inte är hälso-samt, speciellt inte för oss äldre.

7) att smällande av smällare total-förbjuds för privat-personer (se nästa bloggning!). Låt kommunen an-ordna ett fyrverkeri på nyår, sponsrat av närings-livet (vem vill se sina skatte-pengar gå upp i rök på detta vis?), så kan de som är intresserade av pyro-teknik bevittna detta spektakel, istället för att springa runt och skjuta som om det var upp-lopp.

//S-O


Kommentarer
Postat av: Bertil Karlsson

Se gott nytt på sig Sven-Ove! Jag håller med dig fullständigt, dock har jag viss förståelse för det här med smällare.



Visst minns du väl själv när vi som tonåringar gjorde svartkrut i skomakarens källare? Låt pojkar vara pojkar, Sven-Ove, inte ska du väl liera dig med kärringarna som ojar sej i tidningarna för sina pudlar som har lika dåliga nerver som deras ägare, gammelpigor som aldrig har tittat åt en redig karl!



Varje år gnys det i insändarspalterna över dessa nervsjuka hundar. Och hur kommer det att gå den dagen ryssen kommer? Och vad ska vi med dessa eländiga hundkräk till? En hund som är skotträdd har man ingen användning av. Salig Johansson, han hade en tysk Schnautzer och den inbrottstjuv skulle jag ha velat se som kom i väg för den! Inte var han rädd för varken bössa eller kanon heller.



Nu när militären har börjat trappa ner är ju dessa nyårsfyrverkerier den enda kontakt som våra gossar får med sprängmedel över huvudtaget. Så inte ska du, Sven-Ove, som har smällt av både bössa och granat i mitt sällskap, förfasa dig över lite knallpulver?



En annan sak som jag tycker att du ska nämna i din nyårslista: Var får man tag i hederligt kokkaffe numera?

2009-01-06 @ 22:05:31
Postat av: Sven-Ove

Jo jag kan för-visso hålla med dig Bertil, men om du läser min senaste bloggning så tror jag du kommer förstå vad jag menar. Att ha totalt o-utbildade hobby-pyrotekniker som knappt är torra bakom öronen rännandes och skjuta vilt om-kring sig är inget dröm-scenario enligt mig!

Krut är ett ämne som skall hand-has av kvalificerade och ut-bildade personer. Ett förslag kan ju vara att låta militären sköta de av kommunen an-ordnade fyrverkerierna!





//S-O

2009-01-07 @ 15:46:31
URL: http://svenove.blogg.se/
Postat av: Bertil Karlsson

Det är ingen dum ide det här med militären och fyrverkerier. Låt då våra småpojkar som tycker om smällare delta som frivilliga krutpojkar, då lär de sig under kunnig handledning! För om inte vi är på vår vakt och har det minsta hum om hur krut fungerar nu när militären knappt finns, då är det illa ställt. Se på de där Hamas, inte tror väl någon att de för alltid tänker stanna pä Västbanken inte!

2009-01-07 @ 18:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0