Statligt virus-skydd

Inter-net och datorer har ju de senaste åren blivit var mans egen-dom. Visst är det fantastiskt att kunna skicka brev, läsa sport-tabeller och kunna förlora sig i gamla film-klipp av så skilda slag som "Novelty Accordeon" med Erik Frank eller se Ingo vs. Floyd i tung-vikts VM 1959 och att kunna växla mellan dessa aktiviteter på bara några minuter!

Allt detta har dock också en bak-sida. Förutom att ungdomar stjäl musik och filmer, samt att terroristerna använer inter-net för att planera bombningar och liknande, tänker jag på de virus som sprids via detsamma. Ett fler-tal åt-gärder för att komma till-rätta med de förstnämnda problemen har nyligen röstats igenom av vår fram-synta regering (F.R.A.-lagen). Min tanke, som jag vet också delas av LE Gottfridsson, är att regeringen skall in-föra ett statligt virus-skydd som skyddar alla oss medborgare som helt ovetandes får våra data-maskiner infekterade.

Jag drabbades själv alldeles ny-ligen av ett dylikt virus och måste nu för dyra pengar använda ett s.k. virus-skydd (för att inte tala om vad själva reparationen kostade!). Ett statligt virus-skydd vore väl en ut-märkt fråga att driva för Sten Tolgfors. Inte bara skulle han tydligt profilera sig, utan även kunna få ett starkt folk-ligt stöd, vilket torde vara av yttersta vikt för en försvars-minister!



//S-O

Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Du hafver helt rätt, S-O, som hvanligt. I dessa tider av fri-het (gifvet-hvis under ansvar, fattas bara annat...) och val-frihet böra det icka hvara någon match för hvår fram-synta regering att se till att vi fri-villigt väljer att lägga så mycket pengar som kräfvas där-till, för att bygga en super-dator som hela tiden hålla koll å Svenskarnes (i ett första steg) datorer. Hade alla trådlöst inter-nät (som jag själf hvalt å grund av detta) hvoro det lättare att hålla ett öga å personers datorer äfven när de icke är upp-kopplade, eller ens hafva datorn igång. Men jag tro faktiskt att regeringen komma att lösa detta inom en snar framtid.

2009-05-27 @ 10:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0