Hållning

Jag har berört det hela förut, men det var inte förrän den gode O.I. Ädelkvist skickade en länk till den film som finnes här i sin hel-het nedan, som det slog mig att en stor del av den slapp-het och lättja som är kännetecknande för dagens ungdom, är deras dåliga hållning!

På min tid fick vi lära oss den hårda vägen att hållningen är A och O. Gymnastiksällskapet, som vi alla by-barn mangrant slöt upp kring, leddes av den legendariske gymnasten och sede-mera gymnastik-direktören Harald "Böjen" Severin. Det var förvisso många svåra streckningar, påfrestande knä-böjningar och tekniskt komplicerade jämfota-hopp, men Harald var alltid noga med att poängtera just hållningen. (Även de mest runt-hylta och o-smidiga som med nöd och näppe klarade att hoppa över bocken, fick åtminstone med sig denna kunskap.)

"En god hållning främjar vätskorrnas flöden!", "Var käck och sträck, din smäck!", "Rak rygg, sunda tankar, hjärtat det för fädernes-landet bankar!", "Peterson, sträck på ryggen för in i h-vete, du ser ju ut som en grobian!" och liknande till-rop var regel under övningarna. Om man satt illa under "Böjens" genomgångar kunde han helt plötsligt smyga upp bakifrån och köra in pek-pinnen strax under rev-benen, vilket resulterade i att den drabbade förutom att känna stark smärta, tappade andan. Således gjorde vi alla vårt bästa för att tänka på hållningen, vilket hjälpt oss genom livet på många sätt!

Dagens ungdom skulle verkligen behöva en "uppsträckning"! Det är förvisso väl att idrotten i skolan får större ut-rymme och jag hoppas utbildnings-minister Björklund även tar detta med hållningen i beaktande och skriver in det i skol-lagen, så att inte idrotten bara består av inne-bandy, slalom, rull-bräda (ja, jag har hört från säker källa att de får syssla med sådant på skol-tid!) och andra trams-sporter!



//S-O

Kommentarer
Postat av: Odd-Ivan Ädelkvist

Jag får ännu en gång bekräftat att du S-O är en man med traditionella, svenska sunda värderingar. Men att ungdomarne skulle få fara rullbräda under gymnastikundervisningen verkar för mig förbluffande, men med tanke på den förra regeringens laissez-fair- och hippie-fasoner borde jag ändå inte bli helt överraskad. Detta får mig att minnas det tidiga sjuttio-talet när den gode Ludwig initierade ett upprop kring att förbjuda rullbrädan i östergötland, ett upprop som på det hela rekryterade mycket bra folk och som renderade i en intressegrupp som jobbade vidare kring frågor om det svenska samhället, bl.a. var gruppen m.k.t. aktiv i motståndsrörelsen mot den s.k. hård-rocken under 80-talet. Vid denna tid hade dock Ludwig lämnat intressegruppen och drev istället frågan om längbegränsing av hårskalp på karlar med tjänstemannaämbeten, samt lite lättare frågor som förbud mot kvinnor att bära lång byxa etc. Om nu inte herr Björklund tar fram sitt taktiska militärtänk inom det närmaste och gör något åt den här soppan så ska vi nog inte bli förvånade om vi står helt handfallna när koreanerna anfaller.

2009-05-26 @ 00:33:47
Postat av: Anonym

Jag brukar gå på olika krokisessioner runtom i länet och anser mig vara ganska duktig. Jag tyckte att de bytte poser väldigt fort vilket medförde att mina skisser blev väldigt slarviga. Kan man kontakta de här Ju-Tub och be dem sänka hastigheten?

2009-05-26 @ 17:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0