SAAB II

Så är det, efter många turer, klart att Holländska Spyker tar över SAAB Automobil. (Personligen tycker jag att Maud Olofsson gott kunde tagit ett större ansvar för detta an-rika svenska företag och om-besörjt att det åt-minstone hamnade i svenska händer!). De SAAB-anställda, under-leverantörer m.fl. pustar ut och hoppas på en ljusnande fram-tid.

Jag har under de senaste veckorna dock följt Svenska Dagbladets artikel-serie om över-tagandet och är nu full-komligt övertygad att det är rysk maffia som ligger bakom finansieringen. Spykers VD Victor Muller ger inte heller något seriöst in-tryck genom sin slappa stil och allt hemlighets-makeri kring finansiering.

Tyvärr torde det endast vara en tids-fråga innan vi en morgon läser i tidningen att vår gamla, fina, svenska biltillverkare helt tömts på medel och o-medelbart måste försättas i konkurs.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur regeringen kan tillåta affärer med rysk maffia och holländska upp-kommlingar på detta slapp-hänta sätt. Tyvärr är det väl rädsla för dåliga opinions-siffror som styr såhär i val-tider. Men, "svin-hugg går igen" som det heter i ord-språket.


Min hustru, Gun, vid vår första bil, en SAAB 92 (privat bild)

Kommentarer
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Nja, jag lita helt och fullt å Hr. Muller, och tro du kunna göra samma-ledes. Äfven den ryska maffian, som du kalla de fristående affärs-männen från det äntligen fallna skräck-väldet, skall visst ha gott om kosing. Jag tro att SAAB kunna draga nytta af detta, och åter blifva vad det en gång var.

2010-02-23 @ 14:45:55
Postat av: Sven-Ove

Så du anser alltså inte att det finns någon sanning i maximen att "passa sig för ryssen"?

//s-O

2010-02-23 @ 20:29:41
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Nu har du talat med Bertil, höra jag. Han tro fort-farande å det ryska hotet, men så ha han ju Finska anor. De ryssar som blifvat kapitalister i den moderna, mörk-blå ekonomin de ha för-månen att åt-njuta i f.d. Soviet är naturligt-vis lika goda som de Amerikanska el. t.o.m. Svenska d:o. Dess-utom tro jag att de som bäst slå sig fram är de, med riktigt gamla pengar, och det är en samhälls-klass att lita å.

2010-02-24 @ 09:53:24
Postat av: Harald Severin

Sven-Ove har rätt. Ryssen kan mn inte lite på. Detta predikade jag såväl i gymnastiksalen som i lärarrummet på folkskolan i Tjällmo!

När jag själv var aktiv gymnast var jag vid ett par tillfällen inbjuden till tävlingar i Stalingrad. Vi vanliga euopeer hade inte en chans i barr och räck mot sovjeterna. Givetvis var det dopning som låg bakom, men om det visste vi ju inget på den tiden. Så ryssofiler som min gamle kollega Ludvig E Gottfridsson bör vi icke fästa vikt vid. Ryssen är och förblir ett oönskat inslag i vår europeiska fauna!

/"Böjen"

2010-02-25 @ 22:24:22
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jag är gifvet-vis icke ryssofil, eller eg. någon -ofil alls, jag vilja endast gifva de fram-synta affärs-männen, som ha förstånd att nyttja de gåfvor kapitalismen gifva, till egen vinning, den upp-skattning de för-tjäna. Kapitalistiskt sinnade, duktiga handlare, både i parti och minut, kunna icke rå för att de råkat bo i Soviet. Nu måste vi gifva dem chansen att taga penningar från dum-bommar världen öfver, precis som vi andra kunnat göra i åratal. Ni få icke hvara så bakåt-sträfvande, utan måsta acceptera den nya, sköna världen.

2010-02-28 @ 16:04:43
Postat av: Böjen

För i helvete! Det är ju fullkommligt onaturligt för dessa människor att ens äga sin egen bil, än mindre ett helt bilföretag. Nu blir jag riktigt förbannad! Syster har inte varit här med mina mediciner än. De har säker rymt, de jävlarna. Fy fan. Ingen kan man lita på nuförtiden.

2010-02-28 @ 21:03:04
Postat av: Ludvig Emanuel Gottfridsson

Jaså, du "Böjen". Hör med Dr. Stephansson, han har er-farenhet af alla krämpor och å-kommor som finnas. Och icke rymma han heller.

2010-03-03 @ 17:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0