Färd-tjänst

SAMRES, som ju har hand om färd-tjänsten i bl.a. Östergötland, ämnar för-lägga sin telefon-central till Senegal. Ett antal senegaleser skall tydligen ut-bildas i vårt språk och sköta bokningar av resor till vård-centralen, kyrkan och släktingarna. Jag har själv ej ännu behövt begagna mig av färd-tjänst, men jag har många bekanta som gör det daglig-dags. Jag kan inte begripa hur man tror att detta ska kunna fungera!


Min gode vän "Böjen" Severin till exempel, har alltid haft problem att förstå konstiga dialekter och brytningar. Han har aldrig pratat med en in-vandrad finne, än mindre en dito grek, polack eller muslim. Jag minns att han t.o.m. alltid skrek "dansk-jävel" och stängde av TV:n när Sten Broman dök upp i rutan. Hur skall denne till åren komne gentle-man kunna föra en dialog med en snabb-utbildad senegales? Lägg där-till de dåliga ledningarna vid utrikes telefoni!


Sten Broman, säkert glad över att aldrig ha behövt telefonera Senegal!


Färd-tjänsten borde givet-vis dirigeras inom kommunen, av kommunalt anställda, som med god lokal- och person-kännedom med enkel-het kan klara detta upp-drag. Om det är ekonomin som är orsak till detta för-virrade beslut, så kunde väl de som deltar i FAS 3 kunna anlitas i-stället. Där har vi billig, in-hemsk, arbets-kraft att till-gå!
http://playrapport.se/video/2482848

//S-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0